Står du over for et generationsskifte?

Står du over for et generationsskifte?

Læs mere
Ejeraftale - Den selskabsretlige pagt

Ejeraftale - Den selskabsretlige pagt

Læs mere
Opstart af virksomhed

Opstart af virksomhed

Læs mere
Due Diligence

Due Diligence

Læs mere
Forrige
Næste

Overdragelsesaftale - Indgåelse

Af Selskabsadvokaterne 

Hvis du eller din virksomhed skal overdrage eller have overdraget et aktiv, anparter/aktier eller en virksomhed helt eller delvist, kan der let opstå usikkerhed eller tvivl om, hvad der egentlig er aftalt.

Det er derfor vigtigt, at man udarbejder en overdragelsesaftale med den anden part i overdragelsen, så alle parter er på det rene med vilkårene for overdragelsen.

Man skal kende hinandens forventninger, muligheder og begrænsninger, og overdragelsesaftalen skal være en garanti for, at alt er diskuteret grundigt igennem.

Hvorfor indgå en overdragelsesaftale

Det er vigtigt at være sikker på sin retsstilling i en overdragelsesaftale. Dette skaber både tryghed og gør at man nemmere kan navigere i forbindelse med overdragelsen samt planlægge virksomhedens fremtid.

Aftalens indhold afhænger naturligvis af hvad der overdrages, hvordan det afdrages, hvordan der forholdes med hensyn til betalingen samt øvrige vilkår for overdragelsen.

Vi anbefaler derfor også, at man udarbejder en overdragelsesaftale specifikt til hver overdragelse, i stedet for enten at forlade sig på aftaleloven eller tage udgangspunkt i nogle standardbetingelser.

En overdragelsesaftale giver begge parter et fair overblik over spillereglerne for overdragelsen, og kan samtidig udarbejdes i en retning, der er gunstig for virksomheden.

Ved en ”intern” overdragelse – f.eks. af et aktiv mellem dig og din virksomhed – er det endvidere vigtigt, at der ikke er tvivl om overdragelsen, så der er klare linjer over for SKAT og andre myndigheder.

Hvilke forhold er vigtige

Forholdene i en overdragelsesaftale kan typisk være:

  1. Virksomheden og overtagelsen
  2. Specifikation af overdragelsens genstand
  3. Købesummen
  4. Overtagelsen
  5. Refusionsopgørelse
  6. Erklæringer mv.
  7. Offentlige godkendelser
  8. Konkurrenceklausul
  9. Omkostninger mv.
  10. Betingelser
  11. Closing
  12. Lovvalg og værneting

En overdragelsesaftale skal sikre, at der er klare regler, tryghed og forudsigelighed i og omkring overdragelsen.

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uformel drøftelse af dine ønsker og behov.

Handlinger i strid med markedsføringsloven og lov om forretningshemmeligheder

Af Selskabsadvokaterne Generelt Udøver din tidligere medarbejder eller samarbejdspartner konkurrerende ...»

Kundeklausul

Generelt Ved en kundeklausul forpligter den ene aftalepart sig til ikke efter aftalens ophør at have ...»