Salgs- og leveringsbetingelser

Salgs- og leveringsbetingelser

Læs mere
Eneforhandleraftale

Eneforhandleraftale

Læs mere
Leasingkontrakter

Leasingkontrakter

Læs mere
Distributionsaftale

Distributionsaftale

Læs mere
Forrige
Næste

Samarbejdsaftale

Af Selskabsadvokaterne

Hvis du eller din virksomhed samarbejder med leverandører, kunder eller andre tredjeparter kan der let opstå usikkerhed eller tvivl om, hvad der egentlig er aftalt.

Det er derfor vigtigt, at man udarbejder en samarbejdsaftale med sine leverandører, faste kunder og andre samarbejdspartnere, så alle parter er på det rene med de gældende spilleregler.

Man skal kende hinandens forventninger, muligheder og begrænsninger, og kontrakten skal være en garanti for, at alt er diskuteret grundigt igennem.

Hvorfor indgå en samarbejdsaftale

Det er vigtigt at være sikker på sin retsstilling i et samarbejdsforhold. Dette skaber både tryghed og gør at man nemmere kan navigere i samarbejdet samt planlægge virksomhedens fremtid.

En samarbejdsaftale giver begge parter et fair overblik over spillereglerne for samarbejdet, og kan samtidig udarbejdes i en retning, der er gunstig for virksomheden.

Vi anbefaler altid, at man tilpasser sine samarbejdsaftaler til ens virksomheds specifikke behov i stedet for enten at forlade sig på aftaleloven eller tage udgangspunkt i nogle standardbetingelser. Der kan være stor forskel på behov og hensyn fra branche til branche.

Det er desuden vigtigt, at en samarbejdsaftale regulerer rammerne for eventuelle tvister, hvis man på trods af de indgåede spilleregler alligevel ikke kan blive enige.

Hvilke forhold er vigtige

I samarbejdsforhold er det bl.a. vigtigt at forholde sig til følgende punkter:

  1. Hvem er parterne
  2. Formålet med samarbejdet
  3. Priser og vilkår
  4. Rettigheder og pligter
  5. Varighed
  6. Konkurrence
  7. Hemmeligholdelse
  8. Genforhandling
  9. Ophør og pligter ved ophør
  10. Misligholdelse
  11. Værneting
  12. Underskrifter

En samarbejdsaftale skal kort sagt sikre, at der er klare regler, stabilitet og forudsigelighed i og omkring samarbejdet. Du er altid velkommen til at kontakte os for en uformel drøftelse af dine ønsker og behov.

Handlinger i strid med markedsføringsloven og lov om forretningshemmeligheder

Af Selskabsadvokaterne Generelt Udøver din tidligere medarbejder eller samarbejdspartner konkurrerende ...»

Kundeklausul

Generelt Ved en kundeklausul forpligter den ene aftalepart sig til ikke efter aftalens ophør at have ...»