Salgs- og leveringsbetingelser

Salgs- og leveringsbetingelser

Læs mere
Eneforhandleraftale

Eneforhandleraftale

Læs mere
Leasingkontrakter

Leasingkontrakter

Læs mere
Distributionsaftale

Distributionsaftale

Læs mere
Forrige
Næste

Salgs- og leveringsbetingelser

Af Selskabsadvokaterne 

Når du handler med en part, er der mange faktorer, der skal gå op i en højere enhed, før alle parter er tilfredse, herunder pris, leveringssted og tid, garanti og mangler m.v.

Mange tvister og retssager kan undgås, hvis parterne på forhånd har aftalt deres samhandelsbetingelser, og spillereglerne for handlen således ligger fast og er klare.

Salgs- og leveringsbetingelser regulerer alle forhold, som kommer i betragtning, når der sker samhandel mellem to parter.

Hvorfor få udarbejdet salgs- og leveringsbetingelser?

Salgs- og leveringsbetingelser giver kunden et fair overblik over spillereglerne for handlen, og kan samtidig udarbejdes i en retning, der er gunstig for virksomheden.

Købeloven finder anvendelse på køb mellem erhvervsdrivende, hvis andet ikke er aftalt, men kan i stort set alle tilfælde fraviges, hvis der er tale om en handel mellem to erhvervsdrivende.

Vi anbefaler altid, at man tilpasser sine salgs- og leveringsbetingelser til ens virksomheds specifikke behov i stedet for enten at forlade sig på købeloven eller tage udgangspunkt i nogle standardbetingelser. Der kan være stor forskel på behov og hensyn fra branche til branche.

Man kan dog ikke lave en general ansvarsfraskrivelse og det er vigtigt at salgs- og leveringsbetingelserne er afbalancerede i forhold til begge parter, da man ellers risikere, at domstolene tilsidesætter dem som urimelige. Der skal således hverken fremgå for meget eller for lidt.

Det er desuden vigtigt, at salgs- og leveringsbetingelser regulerer rammerne for eventuelle tvister, hvis man på trods af de indgåede spilleregler alligevel ikke kan blive enige.

Et sæt slags- og leveringsbetingelser kan med fordel medsendes ved afgivelse af tilbud eller lægges på virksomhedens hjemmeside.

Hvad skal salgs- og leveringsbetingelserne indeholde?

I en virksomheds salgs- og leveringsbetingelser bør der typisk være taget stilling til følgende:

  1. Anvendelse
  2. Tilbud og accept
  3. Priser
  4. Betalingsbetingelser
  5. Levering og leveringstid
  6. Ejendomsforbehold
  7. Force majeure
  8. Garanti og mangler
  9. Ansvarsbegrænsning
  10. Returvarer
  11. Produktansvar
  12. Tegning og beskrivelser
  13. Tvister

Salgs- og leveringsbetingelser skal sikre, at der er klare regler, stabilitet og forudsigelighed i og omkring handlen.

Kontakt Selskabsadvokaterne

Du er altid velkommen til at kontakte os for en drøftelse af dine ønsker og behov.


Tilmeld dig vores nyhedsbrev her

Principiel dom fra Arbejdsretten på vikarområdet

Af Tina Raben Skaarup, Advokat Den 3. november 2025 har Arbejdsretten afsagt dom i en principiel sag ...»

Var bortvisning af medarbejder på grund af sideløbende beskæftigelse berettiget?

Af Tina Raben Skaarup, Advokat Vestre Landsret har i dom af den 1. juli 2025 truffet afgørelse i en sag, ...»

Deltidsloven

Deltidsloven i Danmark er en vigtig del af ansættelsesretten, som sikrer rettigheder for lønmodtagere, ...»

Lønvilkår

Lønvilkår Lønvilkår er en samlet betegnelse for betalingsmæssige vilkår, der bliver indgået aftale om ...»

Selskabsadvokaterne