Salgs- og leveringsbetingelser

Salgs- og leveringsbetingelser

Læs mere
Eneforhandleraftale

Eneforhandleraftale

Læs mere
Leasingkontrakter

Leasingkontrakter

Læs mere
Distributionsaftale

Distributionsaftale

Læs mere
Forrige
Næste

Konsulentaftale - Indgåelse

Af Selskabsadvokaterne 

Når virksomheder mangler arbejdskraft kan løsningen enten være at ansætte medarbejdere eller at hyre selvstændige konsulenter, der har de nødvendige kompetencer til at løse opgaven.

At ansætte en medarbejder kan både være dyrt og ufleksibelt, hvorfor det i mange situationer kan være den bedste løsning at tilknytte en ekstern konsulent, som bl.a. ikke er omfattet af en lang række ansættelsesretlige regler.

Vælger man at hyre en ekstern selvstændig konsulent, er det vigtigt at der udarbejdes en konsulentaftale mellem konsulenten og virksomheden. I modsat fald eksisterer at betale mange penge uden der er faste rammer for hvad konsulenten skal levere.

Hvorfor indgå en konsulentaftale
  • Den selvstændige konsulent driver virksomhed for egen regning og risiko, mens medarbejderen står i et tjenesteforhold til virksomheden.
  • Medarbejderen er i modsætning til den selvstændige konsulent omfattet af en lang række ansættelsesretlige regler, som yder beskyttelse i forskellige ansættelsesmæssige forhold som f.eks. sygdom, barsel, ferie, opsigelsesvarsel mm.
  • Brugen af selvstændige konsulenter er ofte forbundet med omkostningsbesparelser, mindre administration og fleksibilitet på den positive side og høje honorarer, manglende kontrol og manglende kontinuitet på den negative side.

Hvilke forhold er vigtige

Når man tilknytter en konsulent eller man bliver tilknyttet som konsulent er det vigtigt at forholde sig til følgende punkter:

  1. Omfanget af aftalen
  2. Krav til bestilling og udførelse
  3. Virksomhedens bistand
  4. Vederlaget
  5. Betalingsbetingelserne
  6. Hemmeligholdelse
  7. Kommunikationsformer
  8. Garanti og ansvar
  9. Misligholdelse
  10. Aftalens løbetid
  11. Ændringer og tvister

Der er mange faldgrubber ved udarbejdelse af konsulentaftale, idet der skal tages hensyn til mange forskellige forhold i konsulentaftalen.

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uformel drøftelse af dine ønsker og behov.

Var opsigelse af medarbejder på grund af sygdom sagligt begrundet?

Det spørgsmål skulle Afskedigelsesnævnet tage stilling til i en opsigelsessag den 5. februar 2024. Sagen ...»

Arbejdsretten - Konflikt og sympatikonflikt, iværksat af 3F, var ulovlig

Af Tina Raben Skaarup, Advokat   Ved tilkendegivelse af den 24. januar 2024 slog Arbejdsretten fast, ...»