Både som køber og sælger af en virksomhed er det vigtigt at forberede sig inden en overdragelse. Dels for at opnå den bedst mulige information om targetvirksomheden, og dels for at opnå det bedst mulige aftalegrundlag for overdragelsen.
Det er derfor vigtigt, at man gør sig klart, hvilken virksomhed, der er genstand for overdragelsen, hvilke rådgivere man har behov for, hvilken information man mangler og hvilke aftaler, der skal udarbejdes.
I forbindelse med en virksomhedsoverdragelse er der mange forhold, der er vigtige at afklare inden handlen gøres endelig. Det være sig juridiske, økonomiske, skattemæssige og strategiske forhold. Det er derfor vigtigt, at man både som køber og sælger af en virksomhed omgiver sig med de bedst mulige rådgivningere inden for de forskellige områder, herunder f.eks. en revisor og en advokat.
Sammen med sine rådgivere kan man som sælger af en virksomhed forberede sig på et salg så man opnår den bedst mulige pris for sin virksomhed samt afdække, hvilke garantier der skal og kan udstedes.
Som køber af en virksomhed kan man sammen med sine rådgivere afdække de forskellige risici der er forbundet med overdragelsen og sørge for at sælger udstikker de nødvendige indeståelser og garantier.
Ved en virksomhedsoverdragelse er det bl.a. vigtigt at forholde sig til følgende punkter:
Vi har gjort det meget nemt for dig, da du selv kan vælge, hvilken løsning der passer bedst til jeres virksomhed. Prisen afhænger naturligvis af dine ønsker og behov, samt hvilken model du vælger.
Kort model |
Mellemvej |
Den store model |
Efter den uformelle og gratis telefoniske drøftelse vælger du en model hvor du gør brug af vores viden og erfaring – men hvor du ellers gør tingene selv. Du kan altid bede os om at hjælpe dig med en eller flere delopgaver alligevel. I den korte model gennemgår vi f.eks. forud for vores mødet det oplæg til en overdragelsesaftale du har fået fra modparten. Alt efter omfang tager det typisk ½-1 time at gennemgå det. På mødet gennemgår vi dine ønsker og behov samt de fordele og ulemper et sådan udkast har i forhold til dig. Mødet tager typisk 1½-2 timer |
Efter den uformelle og gratis telefoniske drøftelse tager vi et møde hvor vi gennemgår overdragelsens forskellige dokumenter. På mødet drøfter vi indgående de forskellige aspekter og ricisi ved overdragelsen. Mødet tager normalt ca. 1½ - 2½ time. Efter mødet bistår vi med diverse rådgivning og tilretninger.
|
I den store model kan der være flere ydelser, herunder deltagekse eller forberedelse af en due diligence. |
Pris: 2-2½ time |
Pris: 6-10 timer |
Pris: 8-15 timer + |
Vores timepris er mellem DKK 2.000-2.800 + moms.
Vi yder højt specialiseret bistand til virksomheder og investorer i forbindelse med køb og salg af virksomheder i Danmark og udlandet.
Rådgivningen omfatter blandt andet sparring om overdragelsesmodeller og strukturen for overdragelsen, planlægning af salget, due diligence undersøgelser, omstrukturering, lønmodtagernes retsstilling, generationsskifte, fusion og spaltning, finansiering af købet, håndtering af forhold til offentlige myndigheder og selve afviklingen af overdragelsen.
Den typiske bistand omfatter ud over rådgivningen ligeledes udarbejdelse og forhandling af de med virksomhedsoverdragelsen forbundne kontrakter, såsom hensigtserklæringer, optionsaftaler og overdragelsesaftaler - alt i tæt samarbejde med klientens eventuelle øvrige rådgivere.
Køb og salg af virksomhed
Overtager du en virksomhed eller en del heraf, og finder lov om lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse ...»
Advokat Troels Wenzel Østergaaard udtaler: ”I en tid hvor stort set samtlige vores 1800 ejerledede virksomheder ...»
Due Diligence Rapport En due diligence rapport er en nærmere redegørelse, der er udarbejdet på baggrund ...»
Generationsskifte Et generationsskifte i en virksomhed er en hel eller delvis overdragelse af ejerskabet, ...»