Trejdemandsaftale

En tredjemandsaftale er en aftale mellem to parter, hvorved en tredje part umiddelbart erhverver ret.

Betegnelsen "uegentlig" tredjemandsaftale dækker over de tilfælde, hvor en tredjemand ikke umiddelbart vinder ret, f.eks. fordi hans ret udledes af en transport af det krav, løftemodtager kan gøre gældende mod løftegiver. En sådan aftale burde ikke rammende betegnes som en "tredjemandsaftale", eftersom tredjemanden netop ikke udleder sin ret af aftalen, men derimod af transporten.

Det væsentligste i læren om tredjemandsaftaler knytter sig til afgrænsningen af, hvornår tredjemand har et umiddelbart (direkte) retskrav.

Opsigelse af medarbejder efter, at test viste spor af kokain

I en sag, anlagt for Afskedigelsesnævnet af 3F mod Siemens Gamesa Renewable Energy A/S (arbejdsgiveren), ...»

Drev 2 litauiske nedbrydningsfirmaer selvstændig erhvervsvirksomhed, eller var ejerne reelt lønmodtagere?

Trods klare kriterier fra SKAT om, hvad der skal til, for at man i skattemæssig henseende kan klassificeres ...»

Barselsloven (lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel) har til formål at fastlægge de perioder, hvor ...»

Erhvervsuddannelsesloven

Erhvervsuddannelsesloven fastlægger vilkårene for elever og lærlinge, der gennemgår en erhvervsuddannelse. En ...»