Trejdemandsaftale

En tredjemandsaftale er en aftale mellem to parter, hvorved en tredje part umiddelbart erhverver ret.

Betegnelsen "uegentlig" tredjemandsaftale dækker over de tilfælde, hvor en tredjemand ikke umiddelbart vinder ret, f.eks. fordi hans ret udledes af en transport af det krav, løftemodtager kan gøre gældende mod løftegiver. En sådan aftale burde ikke rammende betegnes som en "tredjemandsaftale", eftersom tredjemanden netop ikke udleder sin ret af aftalen, men derimod af transporten.

Det væsentligste i læren om tredjemandsaftaler knytter sig til afgrænsningen af, hvornår tredjemand har et umiddelbart (direkte) retskrav.

Har bygherre krav på dagbøder ved entreprenørens forsinkelse?

Det sker desværre at entreprenøren bliver forsinket, hvilket kan have store økonomiske konsekvenser for ...»

Dom fra Højesteret: Konkurrenceklausul opretholdt overfor tidligere kapitalejer

Det følger af den ansættelsesklausullov, som indeholder reglerne for kunde- og konkurrenceklausuler, ...»

Ferieloven