Trejdemandsaftale

En tredjemandsaftale er en aftale mellem to parter, hvorved en tredje part umiddelbart erhverver ret.

Betegnelsen "uegentlig" tredjemandsaftale dækker over de tilfælde, hvor en tredjemand ikke umiddelbart vinder ret, f.eks. fordi hans ret udledes af en transport af det krav, løftemodtager kan gøre gældende mod løftegiver. En sådan aftale burde ikke rammende betegnes som en "tredjemandsaftale", eftersom tredjemanden netop ikke udleder sin ret af aftalen, men derimod af transporten.

Det væsentligste i læren om tredjemandsaftaler knytter sig til afgrænsningen af, hvornår tredjemand har et umiddelbart (direkte) retskrav.

Arbejdsgiver dømt af landsretten til at betale godtgørelse efter ansættelsesbevisloven

Lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette lønmodtageren om vilkårene for ansættelsesforholdet (ansættelsesbevisloven) ...»

Bortvisning for at nægte at arbejde over var uberettiget

Selvom det ansættelsesretlige udgangspunkt klart er, at en medarbejder sædvanligvis vil være forpligtet ...»