Retshjælpsforsikring

En retshjælpsforsikring er en forsikring til dækning af omkostningerne ved en retshjælp. Hos private er retshjælpsforsikringen typisk en del af indboforsikringen, hvorimod man som erhvervsdrivende typisk skal tegne en særskilt retshjælpsforsikring. For at opnå tilsagn om dækning af retshjælpsforsikringen i en sag, skal der bl.a. være en konkret og aktuel tvist mellem parterne og en rimelig grund til at føre sagen. Ved en privat retshjælpsforsikring er det endvidere en betingelse at tvisten ikke har forbindelse med den sikredes erhvervsudøvelse. Endvidere er bl.a. tvister om skilsmisse, dødsbobehandling og straffesager ikke dækket.

Tilsagn om retshjælpsforsikring skal ske gennem en advokat. Retshjælpsforsikringen har i langt de fleste til fælde både en maksimumdækning og en selvrisiko, der dog kan variere fra forsikringsselskab til forsikringsselskab.

Stiftelse af en andelsboligforening

Andelsboligforeninger stiftes ofte i forbindelse med at lejerne i en udlejningsejendom informeres om ...»

Tilbudspligt

Hvad er tilbudspligt? Ifølge lejelovens (herefter LL) § 100, stk. 1 gælder en tilbudspligt, når udlejer ...»