Retshjælpsforsikring

En retshjælpsforsikring er en forsikring til dækning af omkostningerne ved en retshjælp. Hos private er retshjælpsforsikringen typisk en del af indboforsikringen, hvorimod man som erhvervsdrivende typisk skal tegne en særskilt retshjælpsforsikring. For at opnå tilsagn om dækning af retshjælpsforsikringen i en sag, skal der bl.a. være en konkret og aktuel tvist mellem parterne og en rimelig grund til at føre sagen. Ved en privat retshjælpsforsikring er det endvidere en betingelse at tvisten ikke har forbindelse med den sikredes erhvervsudøvelse. Endvidere er bl.a. tvister om skilsmisse, dødsbobehandling og straffesager ikke dækket.

Tilsagn om retshjælpsforsikring skal ske gennem en advokat. Retshjælpsforsikringen har i langt de fleste til fælde både en maksimumdækning og en selvrisiko, der dog kan variere fra forsikringsselskab til forsikringsselskab.

Fejl i opsigelsesvilkår medførte krav på større kompensation for kundeklausul

Det kan betale sig at være meget omhyggelig, når man som arbejdsgiver fastlægger vilkårene for en opsagt ...»

Har bygherre krav på dagbøder ved entreprenørens forsinkelse?

Det sker desværre at entreprenøren bliver forsinket, hvilket kan have store økonomiske konsekvenser for ...»

Ferieloven

Ferieloven fastlægger vilkårene for lønmodtageres ret til ferie, herunder ret til ferie med betaling ...»

Sygefraværssamtale