Personalehåndbogen samler virksomhedens personalepolitik, pligter, værdier og de vigtigste regler og tilbud til medarbejderne.
En personalehåndbog kan være et godt supplement til dine ansættelseskontrakter med medarbejderne på din virksomhed.
I personalehåndbogen kan man som nyansat finde svar på nogle af de spørgsmål, der særligt trænger sig på. Samtidig er personalehåndbogen også stedet, hvor såvel medarbejdere som virksomhed kan finde svar på vigtige spørgsmål om rettigheder og pligter. En god og dækkende personalehåndbog kan også forebygge forskelsbehandling og "støj" på virksomheden. En god personalehåndbog er også et godt ledelsesværktøj, som det kan være hensigtsmæssig at henvise til i medarbejdernes ansættelseskontrakter.
Med henblik på at samle alle relevante regelsæt på din virksomhed, kan det være en god ide at inkludere din IT-politik, Persondatapolitik og din politik om sociale medier på et sted, nemlig i din personalehåndbog.