Incoterms

Når talen er om levering og den dermed forbundne risikoovergang, kommer de internationale transportklausuler kaldet Incoterms ind i billedet.

Som i de nationale transportklausuler regulerer også de internationale problemerne omkring fragtomkostninger, forsikring og risikoovergang. Incoterms er udarbejdet af Det Internationale Handelskammer (ICC), og revideres efter behov.

Den seneste udgave hedder Incoterms 2000, hvilket som hovedregel bør bemærkes efter klausulen. Klausulerne er opdelt i 4 grupper, der er anført nedenfor. Uanset hvilken klausul der anvendes, skal den efterfølges af en destination, altså en stedsangivelse.

 

E-KLAUSULEN:

EXW (Ex Works)
Ab fabrik.

Sælger stiller varen til Købers rådighed på det angivne sted, f.eks. Købers plads eller fabrik. Følgelig betaler Køber forsikring og fragtomkostninger fra EXW-stedet, og bærer risikoen herfra.

Eksempel: Sælger er en virksomhed i Ballerup, Køber en virksomhed i Düsseldorf. Der handles EXW-Ballerup. (Hvis virksomheden således er beliggende i Ballerup, kan klausulens bestemmelsessted kun være Ballerup). Køber bærer risiko, omkostninger og forsikring fra Sælgers virksomhed i Ballerup.

 

F-KLAUSULER:

Generelt kan siges, at Sælger overgiver varen til den transportør, som Køber har valgt, og Køber bærer derefter risikoen.

FCA (Free Carrier)
Fri fragtføring. Køberen finder transportøren, der kan være alle transportformer. Sælger betaler transporten til FCA-stedet. Risiko overgår ved 1.ste transportør. Forsikringspligten følger risikoen, dvs. Sælger og Køber tegner forsikring for den del, som de selv har risikoen for.

FAS (Free Alongside Ship)
Frit fra skibets side, altså på kajen ved skibet. Risikoen overgår således til Køber, når Sælger leverer varen på kajen ved det skib, som Køber har valgt. Sælger betaler også forsikring hertil, hvorefter Køber overtager risikoen, og hvorfra Køber også tegner forsikring. Fragtomkostninger følger risikoen.

Eksempel: Sælger er en virksomhed i Odense, Køber en virksomhed i Rom. Der handles FAS-Rotterdam. Sælger bærer risiko, omkostninger og forsikring til Rotterdam, hvor varen afleveres på kajen ved siden af skibet, som Køber har skaffet, hvorefter Køber bærer risiko, forsikring og omkostninger.

FOB (Free On Board)
Frit om bord. Risiko overgår ved passage af skibets ræling, hvorfra forsikringspligten også overgår. Fragtomkostninger hen til skibet betales af Sælger inkl. omkostninger ved indladning, mens Køber skaffer skibet (dvs. skibsrummet) og betaler omkostninger herfra.

 

C-KLAUSULER:

Generelt kan siges, at C-klausulerne er omkostningsklausuler, hvor Sælger indgår aftalen om transporten og betaler til C-klausulstedet, mens risikoen er købers fra overgivelsen til transportøren.

CFR (Cost and Freight)
En sø-klausul, hvor fragtomkostninger betales af sælger til CFR-stedet. Risiko overgår ved 1.ste transportør, altså fra skibsside. Sælger tegner også forsikring for den del af transporten som han selv bærer risikoen for, altså indtil skibsside, hvorfra køber betaler forsikring.

CIF (Cost, Insurance and freight)
En søklausul, der fungerer som CFR-klausulen, blot at sælger tillige betaler forsikring helt frem til CIF-stedet, altså også for den del af transporten, som han ikke bærer risikoen for, idet risikoen overgår ved 1.ste transportør.

CPT (Carriage Paid To)
Fragtfrit. Virker som CFR-klausulen, men er ikke kun en søklausul.

CIP (Carriage and Insurance Paid To)
Fragtfrit inkl. forsikring. Virker som CIF, men er ikke kun en søforsikring.

Eksempel: Sælger er en virksomhed i Odense, Køber en virksomhed i Rom. Der handles CIP-Rom. Sælger sørger for og betaler fragt og forsikring til Rom, men Køber bærer risikoen allerede fra første transportør.

 

D-KLAUSULER:

Generelt kan siges, at Sælger bærer omkostninger og risiko til bestemmelsesstedet.

DAF (Delivered At Frontier)
Leveret grænse. Sælger bærer omkostninger og risiko indtil DAF-stedet, som kun kan være en grænseby (f.eks. Padborg), og tegner også forsikring hertil. Køber overtager risiko og forsikringspligt og omkostninger herfra.

DES (Delivered ex ship)
Ab ship. En sø-klausul, hvor risikoovergangen sker, når godset stilles til Købers disposition losseklart ombord i skib på DES-stedet. Forsikringspligten følger risikoen.

DEQ (Delivered Ex Quay)
Ab kaj. En sø-klausul, hvor risikoovergangen sker, når godset stilles til købers disposition i toldberigtiget stand på kajen i den angivne bestemmelseshavn (DEQ-stedet). Sælger bærer risiko, forsikringspligt og fragtomkostninger hertil, og Køber overtager herfra risiko, forsikringspligt og yderligere transportomkostninger.

DDU (Delivered Duty Unpaid)
Leveret ufortoldet. Risikoovergangen sker, når godset stilles til Købers disposition i ufortoldet stand på DDU-stedet. Køber overtager risikoen herfra og betaler tolden og eventuelle andre afgifter pålignet af importlandet.

DDP (Delivered Duty Paid)
Leveret fortoldet. Risikoovergangen sker, når godset stilles til Købers disposition i fortoldet stand på DDP-stedet. Klausulen adskiller sig derfor kun fra DDU ved at Sælger betaler told og eventuelt andre importafgifter, pålignet af importlandet.

Eksempel: Sælger er en virksomhed i Odense, Køber en virksomhed i Rom. Der handles DDP-Rom. Sælger bærer risiko, omkostninger og forsikring til Rom, hvor varen afleveres i fortoldet stand hos Køber.



Højesteret - Region H respekterede ikke sin tilpasningsforpligtelse overfor fleksjobber

Højesteret har den 3. december 2024 afgjort en principiel sag, hvor retten skulle tage stilling til, ...»

Arbejdsgiver udarbejdede medarbejders opsigelse – og det blev dyrt!

Af Tina Raben Skaarup, Advokat Afskedigelsesnævnet har den 25. november 2024 afgjort en sag, hvor en ...»

Deltidsloven

Deltidsloven i Danmark er en vigtig del af ansættelsesretten, som sikrer rettigheder for lønmodtagere, ...»

Lønvilkår

Lønvilkår Lønvilkår er en samlet betegnelse for betalingsmæssige vilkår, der bliver indgået aftale om ...»

Selskabsadvokaterne