Fratrædelsesgodtgørelse forbindes i ansættelsesforhold med en en særlig godtgørelse, som udbetales til en ansat efter lang tids ansættelse i forbindelse med, at den pågældende fratræder sin stilling efter opsigelse fra arbejdsgivers side.

Ret til fratrædelsesgodtgørelse følger af funktionærlovens § 2a, som fastsætter, at hvis en funktionær opsiges af sin arbejsgiver efter enten 12 eller 17 års ansættelse, udløser dette krav om, at arbejdsgiveren skal betale en godtgørelse til funktionæren som et engangsbeløb ud over lønnen i opsigelsesperioden ved funktionærens fratrædelse, svarende til hhv. 1 eller 3 måneders løn.

Ved beregning af fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2a indgår alle sædvenlige lønandele inkl. værdien af arbejdsgivers pensionsbidrag. Der beregnes ikke feriegodtgørelse af godtgørelsen ved fratrædelsen.

Ret til fratrædelsesgodtgørelse ved opsigelse fra arbejdsgivers side kan også følge af en overenskomst eller af en individuel aftale mellem arbejdsgiver og medarbejder.

Fratrædelsesgodtgørelse er undergivet særlige beskatningsregler i ligningslovens § 7U.

Omregistrering af IVS til ApS

Senest den 15. oktober 2021 skal samtlige iværksætterselskaber (IVS’er), der ikke allerede er taget under ...»

Sorgorlov til forældre, der mister et barn under 18 år

Forældre, der mister et barn under 18 år, har efter barselsloven ret til at holde sorgorlov i op til ...»