Arbejdstilsynet samler nu alle de vigtigste regler om psykisk arbejdsmiljø i én bekendtgørelse, som træder i kraft den 1. november 2020.
Den nye bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø har til formål at gøre reglerne tydeligere, så det fremover vil være lettere at igangsætte et systematisk arbejde på arbejdspladser med at forebygge problemer i det psykiske arbejdsmiljø.
I bekendtgørelsen præciseres det, hvad Arbejdstilsynet især lægger vægt på, når tilsynet skal vurdere, om fx uklare og modstridende krav i arbejdet, stor arbejdsmængde og tidspres eller krænkende handlinger udgør en risiko for sikkerhed eller sundhed. Samtidig præciseres det, at man som arbejdsgiver ved arbejdets udførelse skal tage højde for den ansattes alder, indsigt, arbejdsevne og øvrige forudsætninger.
Det følger også af bekendtgørelsen, at det altid er arbejdsgiverens ansvar at tilrettelægge arbejdet sådan, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt i forhold til påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø.
Arbejdstilsynet oplyser, at man vil supplere bekendtgørelsen med tre nye vejledninger til virksomhederne om stor arbejdsmængde og tidspres, uklare krav og modstridende krav i arbejdet, samt høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker. Her vil virksomhederne kunne finde hjælp til, hvilke forebyggende tiltag de kan iværksætte for at leve op til reglerne. Der findes allerede AT-vejledninger om hhv. vold og krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane.
Den nye bekendtgørelse trådte i kraft den 1. november 2020. Du kan se bekendtgørelsen her.
Af Tina Raben Skaarup, Advokat Som udgangspunkt får man ikke besked på forhånd, når Arbejdstilsynet vælger ...»
Af Tina Raben Skaarup, Advokat Seksuel chikane er en alvorlig form for krænkende adfærd, der kan have ...»
Arbejdsmiljø Som arbejdsgiver har man ansvaret for at sikre sine medarbejdere et både fysisk og psykisk ...»