Tjekliste ved fratræden

Tjekliste ved fratræden

Læs mere
Medarbejdere ved virksomhedsoverdragelse

Medarbejdere ved virksomhedsoverdragelse

Læs mere
Masseafskedigelse af medarbejdere

Masseafskedigelse af medarbejdere

Læs mere
Opsigelse efter 120 sygedages reglen

Opsigelse efter 120 sygedages reglen

Læs mere her
Forrige
Næste

Ny bekendtgørelse med fokus på psykisk arbejdsmiljø

Arbejdstilsynet samler nu alle de vigtigste regler om psykisk arbejdsmiljø i én bekendtgørelse, som træder i kraft den 1. november 2020.

Den nye bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø har til formål at gøre reglerne tydeligere, så det fremover vil være lettere at igangsætte et systematisk arbejde på arbejdspladser med at forebygge problemer i det psykiske arbejdsmiljø.

I bekendtgørelsen præciseres det, hvad Arbejdstilsynet især lægger vægt på, når tilsynet skal vurdere, om fx uklare og modstridende krav i arbejdet, stor arbejdsmængde og tidspres eller krænkende handlinger udgør en risiko for sikkerhed eller sundhed. Samtidig præciseres det, at man som arbejdsgiver ved arbejdets udførelse skal tage højde for den ansattes alder, indsigt, arbejdsevne og øvrige forudsætninger.

Det følger også af bekendtgørelsen, at det altid er arbejdsgiverens ansvar at tilrettelægge arbejdet sådan, at det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt i forhold til påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø.

Arbejdstilsynet oplyser, at man vil supplere bekendtgørelsen med tre nye vejledninger til virksomhederne om stor arbejdsmængde og tidspres, uklare krav og modstridende krav i arbejdet, samt høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker. Her vil virksomhederne kunne finde hjælp til, hvilke forebyggende tiltag de kan iværksætte for at leve op til reglerne. Der findes allerede AT-vejledninger om hhv. vold og krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane.

Den nye bekendtgørelse trådte i kraft den 1. november 2020. Du kan se bekendtgørelsen her.

 

Tina Raben Skaarup

Advokat

45 23 00 10
eller vi kan kontakte dig senere
Ring mig op
Nye regler om arbejdstid – herunder om registrering af arbejdstid – er på vej

Af Tina Raben Skaarup, Advokat   Den 8. november 2023 er lov om ændring af lov om gennemførelsen af ...»

Husk at tage højde for gravide medarbejdere i din arbejdspladsvurdering (APV)

Det er vigtigt, at du som arbejdsgiver sørger for at planlægge og tilrettelægge gravide og ammende medarbejderes ...»