Kunde- og konkurrenceklausuler

Kunde- og konkurrenceklausuler

Læs mere
Direktørkontrakt

Direktørkontrakt

Læs mere
Forrige
Næste

Må man kalde sin arbejdsgiver ”inkompetent, doven, nasser og tyveknægt”?

Af Tina Raben Skaarup, Advokat

Kunne en kvindelig tobaksmedarbejder med over 10 års anciennitet berettiget bortvises efter, at hun på en lukket Facebookgruppe, som de fleste medarbejdere på virksomheden var medlem af, var kommet med hård kritik af sin arbejdsgiver på grund af, at der var fejl i lønudbetalingerne til de ansatte.

Ja – var svaret i en faglig voldgiftskendelse af 4. september 2024. Læs nærmere om sagen nedenfor.

Hvad gik forud?

De ansattes personaleforening i den virksomhed, hvor tobaksmedarbejderen var ansat, har deres egen Facebookgruppe.

Der var i 2023 forskellige fejl i medarbejdernes lønsedler i relation til blandt andet tilgodehavende feriedage og afregning af visse løntillæg. Fra virksomhedens side arbejdede man sammen med virksomhedens arbejdsgiverforening og de ansattes fagforening samt 2 tillidsrepræsentanter på at få løst disse udfordringer.

Den 20. januar 2024 lavede den kvindelige tobaksmedarbejder et opslag på personaleforeningens Facebookside, hvor hun blandt andet skrev, at hun den 6. december 2023 havde gjort lønningskontoret opmærksom på, at der var fejl i hendes ferieopgørelse og, at hun var blevet lovet, at hun samme dag ville modtage en udskrift af, hvor mange feriedage, hun havde til gode. I opslaget skrev hun, at hun fortsat ikke havde modtaget den opgørelse, hun var blevet lovet og, at hun i sin første lønudbetaling for 2024 kunne se, at der på lønsedlen fejlagtigt var blevet trukket 1,33 feriefritimer.

Men medarbejderen lod det ikke blive ved det – hun skrev også følgende:

”Der er 4 ”egenskaber” jeg ikke kan fordrage hos mennesker:

Dovenskab

Inkompetence

Nassere

Tyveknægte   

Jeg kan i hvert fald få øje på 3 af disse egenskaber….

Vi har tillidsfolk som har arbejdet på fejl i vores løn i snart et år. Tak til og for jer.

Men [navnet på virksomheden]????

Tænker bare, at hvis vi ikke kunne finde ud af vores arbejde, så havde vi nok fået 10 tæer i røven!

Lønningskontoret ved det

Vores dagligere ledere ved det

[Navn] (lederen af medarbejderrelationer på virksomheden) ved det

Fabrikschefen ved det…[3 gabe-emojier]

Og der kommer ingen løsninger! Det fortsætter og det fortsætter. Ved sgu ikke om jeg skal grine eller græde”.

Opslaget blev set af størstedelen af medarbejderne på virksomheden.

Så blev medarbejderen bortvist!

Mandag den 22. januar 2024 valgte virksomheden at bortvise medarbejderen med henvisning til, at man opfattede opslaget på Facebookgruppen og dets indhold som brud på medarbejderens loyalitetspligt og, at man fra virksomhedens side ikke kunne tolerere en så grov og injurierende omtale af kollegaer i virksomheden.

Den bortviste medarbejder forklarede, at hun med opslaget ønskede at informere sine kollegaer om, at hun nu havde opdaget en ny type fejl og, at kritikken i hendes opslag ikke var rettet mod medarbejdere på virksomheden men mod det eksterne lønkontor, virksomheden anvendte.

Afgørelsen fra den faglige voldgift

Den faglige voldgift slår i sin kendelse indledningsvis fast, at det er forståeligt, hvis en medarbejder er utilfreds med og frustreret over, at arbejdsgiveren ikke overholder sin pligt til at afregne den korrekte løn mv. til medarbejderne og, at en arbejdsgiver i den situation må tåle kritik – men ikke enhver form for kritik.

I afgørelsen lægges det til grund, at opslaget måtte læses som en kritik af bestemte personer hos virksomheden. Det ville ifølge den faglige voldgift i øvrigt ikke give mening at betegne medarbejderne på det eksterne lønkontor som ”nassere” eller ”tyveknægte”.

I sin afgørelse af sagen fandt den faglige voldgift, at det ville underminere ledelsens autoritet i virksomheden, hvis medarbejderen efter opslaget på Facebook forblev på virksomheden og, at opslaget havde den konsekvens, at virksomheden efterfølgende reelt ikke kunne benytte sig af hendes arbejdskraft. Der forelå dermed en så grov misligholdelse af ansættelsesforholdet fra medarbejderens side, at det var berettiget, at man fra virksomhedens side havde bortvist hende.

Arbejdsgiveren blev dermed frifundet i sagen.

Selskabsadvokaterne bemærker

Som sagen viser, kan det udgøre en væsentlig misligholdelse, hvis man som medarbejder ytrer kritik mod sin arbejdsgiver på en måde som er egnet til at underminere virksomhedens autoritet og, at dette også gælder selvom medarbejderen måtte have god grund til at være utilfreds med sin arbejdsgiver.

Kontakt Selskabsadvokaterne

Overvejer du at bortvise en medarbejder, er det vigtigt, at du forinden sørger for at få undersøgt din retsstilling. En bortvisning er en meget alvorlig sanktion mod en medarbejder, og bortvises medarbejderen uberettiget, kan man som arbejdsgiver risikere at blive mødt med såvel erstatningskrav og krav om godtgørelse.

Hos Selskabsadvokaterne er vi specialister i ansættelses- og arbejdsret. Har du behov for vores bistand, er du velkommen til at kontakte os på tlf.: 45230010 eller via mailadressen advokat@selskabsadvokaterne.dk. 

Tina Raben Skaarup

Senioradvokat

45 23 00 10
eller vi kan kontakte dig senere
Ring mig op
Må man kalde sin arbejdsgiver ”inkompetent, doven, nasser og tyveknægt”?

Af Tina Raben Skaarup, Advokat Kunne en kvindelig tobaksmedarbejder med over 10 års anciennitet berettiget ...»

Medarbejder var berettiget til løn frem til bortvisning og ikke kun til høringstidspunktet

Ved dom af 3. september 2024 har Højesteret sat et endeligt punktum i en sag, som forudgående har været ...»