Overvejer du at sætte en medarbejder ned i tid, eller har du f.eks. behov for kollektivt at varsle ændring af arbejdssted eller lignende, er det vigtigt, at kender de regler, der skal iagttages i den forbindelse.
Væsentlige ændringer
Står du foran at skulle lave en ændring i en eller flere af dine medarbejderes ansættelseskontrakter, er det vigtigt, at du indledningsvist får klarlagt, om ændringen er væsentlige eller ej, hvilket dog ofte vil bero på en konkret vurdering. Dog vil enhver ændring, som indebærer en lønforringelse for medarbejderen altid blive betragtet som væsentlig.
Væsentlige ændringer skal medmindre, det er muligt at indgå en gensidig frivillig aftale herom, varsles med det opsigelsesvarsel, du har overfor medarbejderen.
Ønsker du f.eks. at flytte virksomhedens adresse fra København til Jylland, vil du skulle foretage en konkret vurdering af, om ændringen overfor hver enkelt medarbejder må anses for væsentlig eller ej.
For medarbejderen, som i forvejen bor i Jylland, kan det efter omstændighederne være, at ændringen ikke er væsentligt og derfor ikke skal varsles.
For medarbejderen, som bor i København, vil ændringen som udgangspunkt derimod være væsentlig. Det betyder, at du overfor denne medarbejder vil være forpligtet til at varsle ændringen med det samme varsel, som du skulle iagttage, hvis medarbejderen skulle opsiges.
Kollektiv ændring
Hvis ændringen er kollektiv, og rammer alle medarbejdere i virksomheden eller i en specifik afdeling, vil man ofte varsle ændringerne med det varsel, som man har overfor medarbejderen med længst anciennitet. Dette for at overholde varslingsreglerne, og for at implementere de nye vilkår overfor alle medarbejdere samtidig.
Vær altid opmærksom på, at hvis varslingen vil ramme mange medarbejdere, er det vigtigt at få undersøgt, om lov om varsling af større afskedigelser skal iagttages.
Væsentlig ændring - reelt en opsigelse
Når du varsler væsentlige ændringer overfor dine medarbejdere, så opsiger du dem reelt på de eksisterende vilkår samtidig med, at du tilbyder dem ansættelse på de nye vilkår.
Ønsker en eller flere medarbejdere ikke at acceptere de nye vilkår, betyder det, at de kan betragte sig som opsagt fra virksomhedens side og fratræde efter varslets udløb.
Hvis medarbejderen anser sig selv for opsagt, vil sagligheden af ændringen eller ændringerne kunne komme på prøve. Er begrundelsen for at gennemføre en væsentlig ændring i medarbejderens ansættelsesvilkår ikke saglig, kan du risikere, at medarbejderen berettiget vil kunne rejse krav om en godtgørelse for usaglig opsigelse.
Funktionæransatte medarbejdere, som betragter sig som opsagte i forbindelse med en varsling af ændrede ansættelsesvilkår, vil desuden ved fratrædelsen have krav på fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2a, svarende til henholdsvis 1 eller 3 måneders løn, hvis de på fratrædelsestidspunktet har mindst 12 eller 17 års anciennitet.
Gensidig aftale
Afhængig af ændringernes indhold eller situationen, vil det nogle gange være muligt at lave gensidig aftale med medarbejderen om at ændringerne indføres uden eller med et meget kort varsel. Det gælder også, selvom medarbejderen er omfattet af funktionærloven.
Sådanne aftaler blev der blandt andet indgået en del af i forbindelse med corona/Covid-19, fordi den kollektive ændring, f.eks. om en procentuel nedgang i løn, var et alternativ til, at en række medarbejdere ville være blevet opsagt.
Som virksomhed vil det - hvis der indgås kollektive gensidige aftaler - altid være en god idé, hvis medarbejderne er repræsenteret af deres fagforening eller advokatfirma, så du er sikker på, at aftalen indgås på frivilligt basis, og du ikke efterfølgende risikerer en konflikt.
Ansættelsesbevisloven
Accepterer medarbejderen nye ansættelsesvilkår, følger det af ansættelsesbevisloven, at du skal udarbejde en ny ansættelseskontrakt eller et tillæg til medarbejderens eksisterende ansættelseskontrakt herom senest samtidig med, at ændringerne træder i kraft.
Vores bistand
Hos SelskabsAdvokaterne er vi specialister i ansættelsesret, herunder varsling og håndtering af væsentlige ændringer. Du er meget velkommen til at kontakte os på tlf. 45 23 00 10 eller mailadressen advokat@selskabsadvokaterne.dk, hvis du har brug for rådgivning.
Salæret for vores bistand afregnes i henhold til medgået tid med en fast timepris på DKK 2.400 + moms.