advokat_tw_telefon
Danske lov

Misligeholdelse af aftale - erstatning til Vinodan

Resumé

Sagens hovedspørgsmål er om Librandi s.n.c. skal betale erstatning til Vinodan A/S fordi Librandi nægtede at levere vin i henhold til en aftale mellem parterne.

Dom i sagen H-107-02 


Vinodan A/S
(Advokat Henrik Puggaard ved advokatfuldmægtig Eskil Bielefeldt Schou)
mod
Librandi s.n.c.
(Advokat Sandra Moll)


Indledning og påstande

Sagens hovedspørgsmål er om Librandi s.n.c. skal betale erstatning til Vinodan A/S i
anledning af at Librandi nægtede at levere vin i henhold til en aftale mellem parterne.

Vinodan A/S har nedlagt påstand om at Librandi s.n.c. skal betale 180.685,40 kr.
med tillæg af procesrente fra sagens anlæg den 18. oktober 2002, subsidiært et min-
dre beløb fastsat efter rettens skøn med rente fra sagens anlæg til betaling sker.


- 2 -


Librandi s.n.c. har nedlagt påstand om frifindelse.

Sagens omstændigheder

Vinodan er en virksomhed der beskæftiger sig med import af vin til salg til grossister
i Danmark. Vinodan hed tidligere Viniberia.

Librandi er en af de førende producenter af Ciró-vine i Calabrien. Interessenterne er
Nicodemo Librandi og dennes bror.

Den 21. december 1999 blev der indgået en aftale mellem parterne. Aftalen var uop-
sigelig frem til den 31. december 2001 hvorefter den kunne opsiges med 6 måneders
varsel til 30. juni eller 31. december. Efter § 5 i aftalen var priserne på de vine der
var omfattet af aftalen, fastsat indtil den 31. december 2000. Herefter skulle parterne
forhandle om priserne. Efter § 6 i aftalen havde Vinodan fra ordre til ordre valget
mellem at betale kontant ved modtagelsen af en leverance og i så fald få 3% rabat på
varens pris eller betale fuld pris senest 60 dage efter fakturadato. Aftalen der er affat-
tet på engelsk, blev indgået med bistand fra Librandis agent, Susanne Larsen.

I november 2000 var Nicodemo Librandi på besøg hos Vinodan. Parterne er ikke
enige om hvorvidt Librandi på dette tidspunkt varslede prisforhøjelser for 2001.

I december 2000 var Vinodan i telefonisk kontakt med Susanne Larsen. Der er ikke
enighed om hvorvidt hun i den forbindelse gav tilsagn om at der ikke ville komme
prisstigninger for 2001.

Den 26. januar 2001 afholdt parterne et møde angående priserne for 2001. Det lyk-
kedes ikke parterne at komme overens på dette møde.

I telefax af 26. januar 2001 fra Librandi til Vinodan hedder det:

"After our meeting this morning where we did not succeed in reaching an
agreement on a price increase of our wines, even if the signed contract
between us leaves us the possibility to raise the prices as from January 1st


- 3 -

2001, we find it necessary to ask you for a prepayment of the orders al-
ready programmed that is orders no. 2298-I and 2298-II.

Enclosed please find the proforma invoice concerning order no. 2298-I
which we kindly ask to pay before collection of the order. A discount of
5 % for prepayment will be applied, which, you will note is higher than
the discount we have offered you before.

Finally I inform you that the old prices will not be applied on future or-
ders."

I e-mail af 27. januar 2001 fra Vinodan til Librandi hedder det bl.a.:

"I write you after our meeting with Susanne and Raffaele Friday morning
in our offices.

Let me state that we have been very satisfied with the collaboration with
your company and with your wines since the beginning of the collabora-
tion. Also even though a couple of events were not very fortunate.

We had a good meeting last November here in Denmark where you ex-
pressed great satisfaction with the development in our collaboration and
sales figures. ...

When Susanne called just before leaving for Christmas to Denmark all
this had been forgotten ­ we never discussed it she said.

Furthermore, Susanne wanted a meeting in Denmark in the end of Janu-
ary 2001 to discuss increase of prices for 2001 !!!!. I had a long discus-
sion with Susanne during which I made it absolutely clear that Viniberia
A/S was not willing to accept any increase in prices for 2001 as your
wines ­ in spite of a very good quality ­ are already situated at a high
price level which we find it impossible to increase from for 2001. Sec-
ondly I told Susanne that ­ naturally ­ we could not discuss changes of
prices in the end of January as ALL pricelists, campaigns, yearly agree-


- 4 -

ments etc. are send out to our clients BEFORE the end of the year ­ not
in January !!!!

I also told Susanne that I found it very strange that you visited me in No-
vember without mentioning 1 word of increasing prices !!!!
...
After one hour Susanne called me back and said "that she had arranged to
avoid any increase in prices for year 2001" and that you would also pay
the campaign of Prima of 7.500 DKK.

Later we were asked to invoice you 50 % of the 7.500 DKK and 50 % to
Agenzia Larsen [Susanne Larsen]. So we did.

Susanne still wanted the meeting on 26th of January 2001 "to discuss
strategy etc." which we, naturally, accepted.

On Friday Susanne and Raffaele arrived in our offices with the intention
to increase our prices for 2001 in spite of the above ­ and Susanne
claimed not to be able to remember our telephone conversation just be-
fore Christmas."

Den 30. januar 2001 sendte Vinodan to fakturaer på hver 3.750 kr. vedrørende "po-
motion expenses Prima campaign" for uge 5 i 2001. Den ene faktura er stilet til
Librandi (nr. 20010130-2), den anden er stilet til Susanne Larsen (nr. 20010130-1).

I en telefax af 30. januar 2001 fra Librandi til Vinodan hedder det bl.a.:

"Unfortunately we do not agree at all upon several of your points so we
have to reconfirm our fax of last Friday concerning prepayment of the
order ready to pick up.

We have no possibility to continue with the old prices for the whole year
2001, as already mentioned by e-mail last November, but we have done
our utmost to limit the price increase in order to maintain the collabora-


- 5 -

tion with Viniberia. We kindly ask you to consider the below mentioned
prices which are absolutely the best prices we can afford. ..."

Den omtalte e-mail fra november er ikke fremlagt under sagen.

I e-mail af 31. januar 2001 fra Vinodan til Librandi hedder det:

"I have received your surprising faxes mentioned above and as already
informed to Mrs. Larsen we cannot accept your sudden change of pay-
ment conditions to prepayment.

Our contract clearly states 60 days from invoice date or 3 % deduction
UPON RECEIPT OF GOODS here in Copenhagen and it states that we
can choose between the payment terms from order to order. See § 6.

Therefore, it is absolutely unacceptable that you stop the loading of
goods as you did today, forcing our transporter to discharge the goods af-
ter being loaded onto his lorry. This incident will be invoiced from our
transporter with net cost of DKK 2.800, - and naturally, we shall invoice
you for that amount.
...
We therefore URGE you to comply with our contract IMMEDIATELY
and confirm your agreement to loading our two pending orders 2298-I
and II to our instructions and our mutual contract."

I telefax af 5. februar 2001 fra Librandi til Vinodan hedder det:

"We regret that we still do not agree in several points.

Prices listed in the contract were valid until 31st December 2000 but
prices valid from 1st January 2001 are not set by the contract.

On 27th January 2001 I therefore sent you a price list containing our ab-
solutely best prices for the year 2001.


- 6 -

We have not been able to avoid a price increase ­ and neither Susanne
Larsen nor I have ever promised so ­ but we have done our utmost to
limit it.

In your mail of 27th January you have made it clear that for future deliv-
eries you will continue to pay the prices which were applied for the year
2000 and that you will not pay the price increase for the year 2001. We
consider your declared unwillingness to pay the asked price for the deliv-
eries to be a breach of contract.

Concerning your extra costs for the transporter you knew about the situa-
tion already Friday the 26th January so there was time to cancel.

Concerning the promotional support this was closely connected to an ex-
tra sale of 6.000 bottles."

I e-mail senere den 5. februar 2001 fra Vinodan til Librandi hedder det bl.a.:

"I must maintain that Susanne Larsen clearly accepted to continue work-
ing with the prices of 2000 also during this year, however, if Susanne
Larsen now denies that we have no possibility of forwarding written
documentation for this acceptance. Therefore, we must accept your prices
for 2001 ...
...
On your payment terms we must maintain the conditions of the contract
and therefore also that you pay freights occured"

I e-mail af 21. februar 2001 fra Librandi til Viniberia hedder det:

"After some time for reflection I have reached the conclusion that unless
you accept our price list for 2001, prepayment of goods and no further
promotional contribution, it must be in the interest of both parties, if we
can agree to terminate our collaboration amicably in the near future.


- 7 -

The reason why I have reached this conclusion is that the disagreements
between us during the last period have caused serious and considerable
damage to our mutual faith in one another.

Therefore, unless you accept the above, I hope that we can agree on an
amicable dissolution of the contract and find a reasonable way for both
parties to conclude our relation."

I e-mail senere den 21. februar 2001 fra Vinodan til Librandi hedder det bl.a.:

" Thank you for your mail as of this afternoon.

I must repeat that we have accepted your prices for 2001. From which
date do you suggest validity?

However, we must maintain the rest of the conditions as agreed i.e. pay-
ment terms and promotional support according to our contract."

I e-mail af 22. februar 2001 fra Librandi til Vinodan hedder det:

On February 21st 2001 we sent you an e-mail in which we suggested an
amicable dissolution for the contract seeing that you will not accept the
new conditions of this winery.
...
The new price list is as follows: ..."

Den 5. marts 2001 returnerede Librandi den af Vinodan fremsendte faktura nr.
20010130-2 vedrørende "promotion expenses" for Prima kampagnen i uge 5.
Librandi har ikke leveret vin til Vinodan efter januar 2001.

I en tabsopgørelse af 25. september 2003 udarbejdet af advokat Eskil Bielefeldt
Schou hedder det bl.a.:


- 8 -

"Vinodans samlede omsætning i perioden fra 1. september 1999 til 31.
januar 2001 udgør kr. 93.657.769,12 og gav et dækningsbidrag på kr.
12.718.838,49 ...

Vinodans samlede omsætning i perioden fra 1. februar 2001 til 30. juni
2002 udgør kr. 174.989.636,81 svarende til et dækningsbidrag på kr.
12.718.838,49 ...

Som det fremgår, har Vinodan øget sit dækningsbidrag fra førstnævnte
periode til sidstnævnte periode med en faktor 1,97.

Perioden, hvor man har haft samhandel mellem parterne, har været præ-
cis 17 måneder, ligesom der er 17 måneder fra samhandelens ophør og
indtil 30. juni 2002.

I perioden fra 1. september 1999 til 31. januar 2001 har Vinodan haft en
omsætning på kr. 1.329.496,84 ved salg af Librandi-produkter svarende
til et dækningsbidrag på kr. 220.931,44.

I perioden fra 1. februar 2001 til 30. juni 2002 har Vinodan haft en om-
sætning på kr. 301.431,80 ved salg af Librandi-produkter svarende til et
dækningsbidrag på kr. 47.647.
...

Det må lægges til grund, at Vinodan i perioden fra 1. februar 2001 til 30.
juni 2002 ville have solgt mindst samme mængde af Librandis produkter
som i den forudgående 17-måneders periode. Det må ligeledes lægges til
grund, at Vinodan ville have opnået samme dækningsbidrag, såfremt
samhandelen ikke var ophørt.

Det realiserede dækningsbidrag må fragå ved beregning af Vinodans tab.

Vinodans tabte dækningsbidrag kan således opgøres til mindst kr.
173.185,44."


- 9 -

Revisor Niels Hald har i en erklæring af 26. september 2003 udtalt at den talmæssige
beskrivelse af udviklingen i Vinodan fra 1. september 1999 ­ 30. juni 2002 er rele-
vant og retvisende, og at det beregnede mistede dækningsbidrag er i overensstem-
melse med oplysninger fra Vinodans bogholderi.

Librandi har accepteret oplysningerne om omsætningstallene.

Forklaringer

Christian Mortensen har forklaret at han er direktør, stifter og indehaver af Vinodan
som han har ejet i 21 år. I løbet af foråret 1999 kom kontakten til Librandi i stand via
Susanne Larsen. Omkring september 1999 kom de første leverancer af vin. Der var
flere møder parterne imellem i forbindelse med aftalens indgåelse. Der blev lavet en
skriftlig kontrakt for at undgå misforståelser bl.a. på grund af deres forskellige sprog.
Det kom frem under drøftelserne at priserne ikke skulle stige fordi man lige var
kommet på markedet, men Librandi ønskede en klausul i kontrakten som en sikker-
hed for det tilfælde at høsten slog fejl på grund af frost eller vinlus. Librandi udtrykte
klart under forhandlingerne at udgangspunktet var ro i kontraktperioden medmindre
høsten slog fejl.

Høsten for 2000 slog ikke fejl, og han ventede derfor ikke prisstigninger. I november
måned kender man høsten, og derfor er det normalt det seneste tidspunkt hvor man
kan komme med prisforhøjelser for det følgende år. Vinodan indgår aftaler for et
kalenderår af gangen med sine kunder som f.eks. Prima.

Librandis vin er topstjernen i Ciró-området, og derfor havde vinen også fra starten et
højt niveau prismæssigt.

I november 2000 havde han et meget positivt møde med Nicodemo Librandi bl.a. om
muligheden for at øge salget. Der blev ikke drøftet prisforhøjelser, og Librandi
nævnte intet herom.

Den 19. december 2000 ringede Susanne Larsen og meddelte at der ville komme
prisstigninger hvilket de kunne drøfte nærmere på et møde sidst i januar. Han gjorde
det klart for hende at det ikke kunne lade sig gøre med prisstigninger på det tids-


- 10 -

punkt. En time senere ringede hun tilbage og meddelte at hun havde talt med Libran-
di; der ville ikke komme prisstigninger alligevel. Han bad ikke om skriftlig bekræf-
telse. Hun ville dog fortsat gerne have et møde sidst i januar 2001.

På mødet den 26. januar 2001 var udover han selv, Susanne Larsen og Raffaele
Librandi til stede. Susanne Larsen sagde at der ville komme prisstigninger, men man
kunne eventuelt forhandle om hvornår de skulle træde i kraft. Librandi ønskede pris-
stigninger på 9 % og derover hvilket er meget usædvanligt i branchen. Vinodan var
bundet af aftaler om faste priser for hele 2001 med sine aftagere.

Det var ikke muligt at finde en tilsvarende Ciró-vin. Prima havde på et tidspunkt an-
nonceret Ciró-vinen i deres tilbudsavis, og Vinodan kunne så ikke levere til Prima.
Dette medførte alvorlig kritik af Vinodan fra Primas side.

Susanne Larsen har givet tilsagn om promotion support på 2 x 3.750 kr.

Vinodan ville ikke betale på forhånd eller ved modtagelsen da der ofte skete fejlleve-
rancer. Vinodan ville først betale når man havde fået den rigtige leverance og kon-
trolleret den. Der har ikke været egentlige forsinkelser med betaling fra Vinodans
side. Det tager typisk en uge for en leverance at komme fra Syditalien til Danmark,
og det går ofte meget langsomt med pengeoverførslen i de italienske banker. Libran-
di har aldrig rykket for betaling eller protesteret over at Vinodan tilbageholdt kon-
tantrabatten på 3 %.

Nicodemo Librandi taler kun italiensk. Vidnet taler ikke italiensk. Han taler flydende
spansk, og de har kommunikeret på henholdsvis italiensk og spansk. De kunne godt
forstå hinanden på den måde.

Nicodemo Librandi har forklaret at hans familie har dyrket vin i mange generatio-
ner. Salg til et større marked begyndte i 1950´erne. Librandi fremstiller ca. 15 mio.
flasker om året, og halvdelen heraf går til udlandet fordelt på 25 lande. Der er ca. 20
andre producenter af Ciró-vin. Kontakten til Vinodan kom i stand via Susanne Lar-
sen. Firmaet bruger altid agenter i forbindelse med salget. Det var Vinodan der øn-
skede en skriftlig kontrakt. Ordrerne fra Vinodan gik igennem Susanne Larsen.


- 11 -

Fakturadato er dato for afsendelse af varen, og fakturaen følger varen. Han er ikke
klar over hvor lang tid det tager for en transport til Danmark. Det er en betingelse for
at opnå 3% rabat at der betales forud eller kontant i forbindelse med leveringen. Han
ved ikke hvor sent Vinodan betalte, men de betalte ikke ved modtagelsen. Han har
beklaget sig til Susanne Larsen over de forsinkede betalinger.

Hvert år i november når høsten er færdig, har man et overblik over udgifterne hvoref-
ter kunderne får besked om eventuelle prisstigninger. Prisstigningerne er i givet fald
fra den 1. januar.

Der har ikke været nogen aftale parterne imellem om at der kun skulle ske prisstig-
ninger i tilfælde af ekstraordinære forhold som fx frost. Der er aldrig frost i Ciró-
området.

I november 2000 var han i Danmark hvor han varslede Christian Mortensen om at
der ville komme prisforhøjelser pr. 1. januar. Han diskuterer aldrig prisstigninger
med sine kunder, kun med sin bror. Prisstigningerne gælder alle kunder. Baggrunden
for at han kom herop, var at han ikke brød sig om de forsinkede betalinger.

Den 19. december 2000 kom selve meddelelsen om prisstigningerne som man drøf-
tede på mødet den 26. januar 2001.

Der var en aftale om promotional support vedrørende 6.000 flasker vin. Han var ikke
enig i at afholde pengene, men ved Susanne Larsens mellemkomst indgik man en
aftale om at hun og Librandi betalte 50 % hver. Han har ikke betalt sin andel af belø-
bet, for vinen blev aldrig leveret. Han har ikke modtaget den faktura der er stilet til
Susanne Larsen.

Han har ingen forretninger i Danmark i øjeblikket hvorfor han heller ikke for tiden
har noget samarbejde med Susanne Larsen.

Prisforhøjelserne skulle ses i sammenhæng med betingelserne om at 3% rabatten
alene var ved forudbetaling eller kontant betaling ved levering. Da Vinodan ikke
overholdt denne del af aftalen, ønskede han ikke at fortsætte samarbejdet med Vino-


- 12 -

dan, selv om Vinodan havde accepteret prisstigningerne den 5. februar 2001. Han
havde ikke tillid til Vinodan længere.

Susanne Larsen har forklaret hun bor i Rom hvor hun siden 1991 har haft sit eget
firma med eksport af vin og frugt til Skandinavien. Hun har samarbejdet med
Librandi siden midt i 1990´erne, men der er ikke rigtig noget samarbejde i øjeblikket,
bortset fra lidt vedrørende det finske marked.

Hun formidlede kontakten mellem Vinodan og Librandi. Det var Vinodan der insi-
sterede på at der blev udarbejdet en kontrakt. Librandi har vist ikke indgået skriftlige
kontrakter med andre. Hun var til stede sammen med Librandi under kontraktfor-
handlingerne. Hun pointerede i den forbindelse over for Vinodan at der var tale om
en virkelig god pris, og hun understregede at med de lave priser kunne der ikke ydes
kampagnetilskud.

I fakturabeløbet var der fratrukket 3%, men det var under forudsætning af at der blev
betalt ved leveringen. Librandi har flere gange meddelt hende at Vinodan ikke havde
betalt. Hendes sekretær har herefter rykket Vinodan, og sekretæren fik ofte det svar
at det kunne man ikke forstå for der var blevet betalt. Postgangen er langsom i Itali-
en, og det tager ofte lang tid at finde ud af om et beløb er blevet betalt.

Hun har haft mange telefonsamtaler med Vinodan. Hun har aldrig lovet at der ikke
ville komme prisforhøjelser. Det kunne hun ikke for hun er alene formidler. Hun har
sagt at de måtte have et møde om prisforhøjelser. Det var indlysende at priserne skul-
le stige. På det tidspunkt steg priserne på italienske vine en del. På et tidspunkt kom
en meddelelse fra Librandi om at der ville komme prisstigninger, og det gav hun vi-
dere. Herefter hørte hun fra Christian Mortensen at Librandi havde lovet ham at der
ikke ville ske prisforhøjelser.

På mødet den 26. januar 2001 ville Christian Mortensen ikke diskutere prisstignin-
ger, og efter 10 minutter forlod han mødet. Derefter var der fra Vinodan kun en ansat
som ikke var beføjet til at indgå aftaler. Hun anbefalede ikke Librandi at ophøre med
samarbejdet, det kom nærmest af sig selv.


- 13 -

Promotional support vedrører et beløb i forbindelse med en bestemt levering af vin til
en enkelt kunde. Beløbet blev diskuteret en del, og hun kunne ikke få Librandi til at
betale, men det endte med en aftale om at hun skulle betale halvdelen, mens Librandi
skulle betale den anden halvdel. Den pågældende leverance afgik aldrig. Hvis Vino-
dan havde betalt forud, var leverancen afgået, for den var klar. Efter det på mødet
den 26. januar 2001 passerede bad Librandi om at der blev betalt på forhånd, men
man var så til gengæld indstillet på et yde en ekstra rabat på 2%.

Det er forskelligt fra vinmærke til vinmærke hvornår man drøfter priser. Det typiske
er omkring årsskiftet hvorefter ændringen har virkning fra 1. februar.

Efter mødet den 26. januar 2001 har hun ikke haft så meget kontakt til Librandi, og
kommunikationen mellem Vinodan og Librandi foregik direkte mellem parterne.

Parternes procedure

Vinodan har til støtte for sin påstand gjort gældende at aftalen var uopsigelig indtil
den 30. juni 2002. Efter forklaringerne må det lægges til grund at der under kontrakt-
forhandlingerne var en debat om især § 5 i kontrakten om priserne, og at de som ud-
gangspunkt skulle holdes i ro i hele kontraktperioden. Det må anses som tvivlsomt
om man på mødet i november 2000 havde en samtale om prisen. Den omtalte e-mail
fra november 2000 er ikke fremlagt i sagen og kan således ikke tillægges betydning.
Der blev formentlig i december 2000 indgået en mundtlig aftale med Susanne Larsen
om at der ikke skulle ske prisstigninger i 2001. Da Librandi varslede prisstigninger
og ændringer af betalingsbetingelserne, var det i strid med kontrakten.

Parterne havde en dialog om prisen, og ingen af dem hævede kontrakten. Vinodan
deltog loyalt i disse forhandlinger. Den 5. februar 2001 accepterede Vinodan prisfor-
højelserne, selv om man ikke havde mulighed for at hæve priserne i forhold til sine
kunder. Ændringen af betalingsbetingelserne til forudbetaling er en ændring af kon-
trakten som Librandi ikke kan foretage ensidigt. Der foreligger misligholdelse ved at
Librandi vægrer sig ved at levere, blot fordi Vinodan ikke vil acceptere vilkåret om
forudgående betaling. Librandi ville herefter ikke betale promotion support, og hele
misèren beror formentlig på at Librandi ganske enkelt ville ud af kontrakten.


- 14 -

Aftalen er ikke bortfaldet blot fordi Vinodan ikke umiddelbart på mødet den 26. ja-
nuar 2001 accepterede prisforhøjelserne. At Vinodan var afvisende, må ses som led i
forhandlingerne. Stemningen var heller ikke mere utålelig end, at Librandi fortsat
gerne ville levere, blot der blev betalt forud.

Der foreligger ikke væsentlig forsinkelse med betalingerne fra Vinodans side. Det
tager tid med levering og betaling igennem systemet. Den forsinkede betaling næv-
nes ikke i korrespondancen imellem parterne, og den har karakter af en efterrationali-
sering. I erhvervsforhold skal man reklamere straks, og Librandi har aldrig reklame-
ret over forsinkede betalinger.

Det var ikke muligt at erstatte Librandis Ciró med en anden vin, så Vinodan har ikke
haft mulighed for at foretage tabsbegrænsning eller foretage dækningskøb.

Vinodan har dokumenteret sit tab ved den udarbejde tabsopgørelse som er godkendt
af revisor Niels Hald. Der i dækningsbidraget taget højde for de variable omkostnin-
ger.

Librandi har til støtte for sin påstand gjort gældende at det står klart i aftalen at pri-
serne gælder til den 31. december 2000. § 5 ville være formuleret anderledes hvis
meningen havde været at der kun kunne ske prisændringer ved helt ekstraordinære
begivenheder.

Vinodan har ikke godtgjort at parterne aftalte at der ikke skulle ske prisstigninger i
kontraktperioden. Der henvises i den forbindelse til Susanne Larsens forklaring.

Librandi indgår normalt kun mundtlige aftaler. Kontakten er affattet af Vinodan på
engelsk som Nicodemo Librandi ikke behersker. En fortolkningstvivl må komme
Librandi til gode.

Det er tvivlsomt om der blev varslet prisforhøjelser i november 2000, men senest i
december 2000 blev der varslet forhøjelser. Der henvises til Susanne Larsens forkla-
ring. Det kan ikke lægges til grund at Susanne Larsen gav tilsagn om at der ikke ville
komme forhøjelser. Det havde hun heller ikke bemyndigelse til.


- 15 -

Efter mødet den 26. januar 2001 var der ikke mere at forhandle om, og der opstod et
vakuum. Librandi tilbød dog en sending vin der var lastet, men Vinodan ville ikke
acceptere vilkåret om forudbetaling. Hvis Vinodan havde betalt, havde man fået den-
ne sending endda med 2% ekstra rabat.

Librandi skal ikke betale promotion support som vedrører den sending på 6.000 fla-
sker som ikke kom af sted. Hvilke aftaler Vinodan har indgået med Prima eller andre
i den sammenhæng, er Librandi uvedkommende. Vinodan accepterede først de nye
priser den 5. februar 2001 efter at Librandi samme dag havde sendt en fax om at man
ikke længere ønskede at handle da Vinodan ikke kunne acceptere de nye priser. Afta-
len er bortfaldet hvorfor der ikke er pligt til at betale erstatning.

Aftalen var gennem lang tid blevet misligholdt af Vinodan ved at betalingsbetingel-
serne ikke blev respekteret. Vinodan kan ikke bruge det forhold at der indimellem er
sket småfejl i forbindelse med leveringen, som argument for ikke at betale i overens-
stemmelse med aftalen.

Vinodan har intet gjort for at prøve at begrænse sit tab, fx ved at søge at købe vin fra
andre Ciró-producenter. Omkostninger til reklame, transport m.v. er ikke trukket fra i
Vinodans tabsopgørelse. Disse beløb som man har sparet i kraft af at aftalen er bort-
faldet, må trækkes fra i tabsopgørelsen.

Rettens afgørelse

Det følger af § 5 i den mellem parterne indgåede kontrakt at de i kontrakten anførte
priser skulle være gældende indtil den 31. december 2000. Der foreligger ingen do-
kumentation for aftaler i november eller december 2000 om at der ikke skulle ske
prisforhøjelser i 2001.

Efter § 6 i kontrakten skal betaling ske senest 60 dage efter fakturadato eller kontant
ved levering. I sidstnævnte tilfælde ydes en rabat på 3%. Vinodan havde for hver
ordre valget mellem hvilken betalingsmåde man ville benytte sig af. Den 5. februar
2001 accepterede Vinodan de forhøjede priser, og aftalen mellem parterne var ikke
forinden blevet ophævet af Librandi. Aftalens øvrige vilkår ­ herunder om beta-


- 16 -

lingsmåden ­ var herefter fortsat gældende frem til det tidspunkt hvor kontrakten
tidligst kunne være ophørt, den 30. juni 2002.

Librandi var ikke berettiget til at nægte at levere til Vinodan med den begrundelse at
Vinodan ikke ville betale forud, og Librandis afbrydelse af parternes samarbejde var
således uberettiget. Librandi skal derfor betale Vinodan erstatning svarende til det
mistede dækningsbidrag i resten af kontraktperioden. Efter rettens vurdering af ind-
tjeningsforholdene på området fastsættes erstatning for mistet dækningsbidrag
skønsmæssigt til 52.000 kr.

Librandi var ikke berettiget til at nægte at levere de 6.000 flasker vin som promotion
support på 7.500 kr. relaterede sig til. Retten lægger til grund at det var aftalt at
Librandi og Susanne Larsen skulle dele udgifterne hertil.

Librandi skal herefter betale Vinodan i alt 55.750 kr. i erstatning.

Thi kendes for ret:

Sagsøgte, Librandi s.n.c., betaler inden 14 dage til sagsøgeren, Vinodan A/S, 55.750
kr. med procesrente fra den 18. oktober 2002.

Inden 14 dage efter denne doms afsigelse skal Librandi s.n.c. betale 12.000 kr. i sags-
omkostninger til Vinodan A/S.


Jens Feilberg


Hans Erik Hempel-Hansen Ole Marker


(Sign.)
___ ___ ___
Udskriftens rigtighed bekræftes
P.j.v. Sø- og Handelsretten, den


- 17 -



Nyt postforlig – Farvel til A-breve pr. 1. juli 2016

Generelt Flere og flere virksomheder og borgere i Danmark kommunikerer mere og mere pr. e-mail i stedet ...»

Opsigelse eller ophævelse

Hvad er forskellen? De almindelige aftaleretlige regler opererer med begreberne opsigelse og ophævelse, ...»

Erhvervsadvokat

SelskabsAdvokaterne er erhvervsadvokater der yder specialiseret juridisk rådgivning til virksomheder, ...»

Kontrakter

SelskabsAdvokaterne har omfattende erfaring og ekspertise med forhandling, udarbejdelse og fortolkning ...»

Leverandør hæftede for producentens konstruktionsfejl

HØJESTERETS DOMafsagt tirsdag den 14. april 2015 Sag 240/2013(2. afdeling) Tryg Forsikring A/S(advokat ...»

Frisørdommen

Frisørers prisskiltning med forskellige priser for ”dameklip” og ”herreklip” strider ikke mod »

Vi er medlemmer af