Konsulentaftale - tvist og fortolkning

Konsulentaftale - tvist og fortolkning

Læs mere
Hvem er SelskabsAdvokaterne?

Hvem er SelskabsAdvokaterne?

Læs mere
Forrige
Næste

Konsulentaftale - Indgåelse

Når virksomheder mangler arbejdskraft kan løsningen enten være at ansætte medarbejdere eller at hyre selvstændige konsulenter, der har de nødvendige kompetencer til at løse opgaven.

At ansætte en medarbejder kan både være dyrt og ufleksibelt, hvorfor det i mange situationer kan være den bedste løsning at tilknytte en ekstern konsulent, som bl.a. ikke er omfattet af en lang række ansættelsesretlige regler.

Vælger man at hyre en ekstern selvstændig konsulent, er det vigtigt at der udarbejdes en konsulentaftale mellem konsulenten og virksomheden. I modsat fald eksisterer at betale mange penge uden der er faste rammer for hvad konsulenten skal levere.

Hvorfor indgå en konsulentaftale
  • Den selvstændige konsulent driver virksomhed for egen regning og risiko, mens medarbejderen står i et tjenesteforhold til virksomheden.
  • Medarbejderen er i modsætning til den selvstændige konsulent omfattet af en lang række ansættelsesretlige regler, som yder beskyttelse i forskellige ansættelsesmæssige forhold som f.eks. sygdom, barsel, ferie, opsigelsesvarsel mm.
  • Brugen af selvstændige konsulenter er ofte forbundet med omkostningsbesparelser, mindre administration og fleksibilitet på den positive side og høje honorarer, manglende kontrol og manglende kontinuitet på den negative side.

Hvilke forhold er vigtige

Når man tilknytter en konsulent eller man bliver tilknyttet som konsulent er det vigtigt at forholde sig til følgende punkter:

  1. Omfanget af aftalen
  2. Krav til bestilling og udførelse
  3. Virksomhedens bistand
  4. Vederlaget
  5. Betalingsbetingelserne
  6. Hemmeligholdelse
  7. Kommunikationsformer
  8. Garanti og ansvar
  9. Misligholdelse
  10. Aftalens løbetid
  11. Ændringer og tvister

Hvad er processen og prisen

Vi har gjort det meget nemt for dig, da du selv kan vælge, hvilken løsning der passer bedst til jeres virksomhed. Prisen afhænger naturligvis af dine ønsker og behov, samt hvilken model du vælger.

Kort model

Mellem model

Den store model

1. Uformel indledende drøftelse

Vi drøfter indledningsvist ganske uforpligtende telefonisk dine ønsker og behov.

Det koster ikke noget og du kan til enhver tid sige stop.

2. Vi udarbejder herefter. konsulentaftalen, særligt under hensyn til dine ønsker og behov samt de fordele og ulemper i forbindelse med det konkrete konsulentforhold. Alt efter omfang tager det typisk 1-2 timer at gennemgå det.

3. Vi fremsender udkast til konsulentaftalen til dig, som du kan godkende eller komme med bemærkninger til.

4. Hvis du kan godkende konsulentaftalen eller den justerede konsulentaftale afslutter og afregner vi sagen.

1. Uformel indledende drøftelse

Vi drøfter indledningsvist ganske uforpligtende telefonisk dine ønsker og behov.

Det koster ikke noget og du kan til enhver tid sige stop.

2. Vi afholder et møde af 1-2 timers varighed, hvor vi gennemgår dine ønsker og behov i dybden.

3. Vi udarbejder herefter. konsulentaftalen, særligt under hensyn til dine ønsker og behov samt de fordele og ulemper i forbindelse med det konkrete konsulentforhold, som vi har drøftet på mødet. Alt efter omfang tager det typisk 1-2 timer at udarbejde konsulentaftalen.

4. Vi fremsender udkast til dig, som du kan godkende eller komme med bemærkninger til.

5. Hvis du kan godkende konsulentaftalen eller den justerede konsulentaftale afslutter og afregner vi sagen.

I den store model kan det være, at du mener der er behov for flere møder – herunder måske et formøde for dig før vi har et fællesmøde med modparten.

Endvidere bistår vi måske i forhandlingerne med modparten– enten hvor vi ”fronter” forhandlingerne med navn og titel eller hvor vi bagved hjælper dig med strategi og en gameplan i forhandlingerne. 

Den store model er derfor typisk en udvidet model af mellemmodellen, hvor vi tillige bistår i det efterfølgende forløb.

Pris: 2-3 timer

Pris: 4-8 timer

Pris: 8-15 timer

 

Vores timepris er DKK 2.000 + moms

Der er mange faldgrubber ved udarbejdelse af konsulentaftale, idet der skal tages hensyn til mange forskellige forhold i konsulentaftalen.

Du er altid velkommen til at kontakte os for en uformel drøftelse af dine ønsker og behov.


Arbejdsskader – skade på medarbejderens ejendele

Hvad er dine forpligtelser som arbejdsgiver, når der forvoldes skade på en medarbejders personlige ejendele ...»

Opsigelse af gravid eller medarbejder på barsel

Der er en udbredt misforståelse på det danske arbejdsmarked om, at du som arbejdsgiver ikke må opsige ...»

Ejerleder

En ejerleder er en ejer af en virksomhed som samtidig er lederen i virksomheden - typisk som administrerende ...»

Earn-out

Earn-out kan bruges som betaling af en del af købesummen i forbindelse med en virksomhedsoverdragelse. ...»

Højesteret - godtgørelse for overskridelse af 48-timers reglen

HØJESTERETS DOM afsagt tirsdag den 14. november 2017 Sag 299/2016(1. afdeling) 3F som mandatar for ...»

Saglig og proportional afskedigelse af tjenestemand

HØJESTERETS DOM afsagt fredag den 18. august 2017 Sag 279/2016 (1. afdeling) Danmarks Jurist- og ...»

Vi er medlemmer af